Omroep Lingewaard

Nijmegen en Lingewaard zetten in op ‘Variant Ressen’

OvatondeMet het oog op de toekomstbestendige bereikbaarheid van Bemmel heeft het college van Lingewaard zich vandaag uitgesproken voor nadere uitwerking van ‘Variant Ressen’. Deze variant zorgt voor een directe verbinding voor gemotoriseerd verkeer tussen Bemmel en Nijmegen en is een volwaardig en goedkoper alternatief voor de Dorpensingel. Lingewaard heeft ‘Variant Ressen’ samen met de gemeente Nijmegen in beeld.

‘Variant Ressen’ richt zich op een verbinding tussen de Prins Mauritssingel en de Ressensestraat via de Hoeksehofstraat (richting Bemmel) en de Stationsstraat (richting Nijmegen). Berekeningen tonen aan dat Variant Ressen voldoende capaciteit heeft en eenzelfde functionaliteit heeft als de duurdere Dorpensingel. Beide routes worden nu exclusief gebruikt door busdiensten en hulpdiensten. In de plannen wordt vrachtverkeer van de ontsluitingsroute geweerd.

Voordelen

Nijmegen en Lingewaard zien veel voordelen van ‘Variant Ressen’ ten opzichte van de Dorpensingel. Realisering van het plan biedt kansen om de verkeerssituatie op de Ressensestraat ter hoogte van de aansluiting van het RijnWaalpad en bij de entree van de wijk Klein Rome te verbeteren. De verkeersveiligheid laat daar nu te wensen over. Daarnaast kan ‘Variant Ressen’ -anders dan de Dorpensingel- gerealiseerd worden door gebruik van bestaande infrastructuur. De variant sluit daardoor beter aan op de doelstellingen gericht op duurzaamheid en het beginsel van Beter Benutten. Bovendien is ‘Variant Ressen’ op kortere termijn te realiseren én goedkoper dan de Dorpensingel: €2,8 miljoen. Over verdeling van de kosten gaan Nijmegen en Lingewaard nog in gesprek.

Verantwoordelijk wethouder Theo Peren van Lingewaard benadrukt de beperkte bereikbaarheid van de westkant van Bemmel, dat een ontsluitingsroute te lang op de plank heeft gelegen en dat doorpakken nu noodzakelijk is. De wethouder realiseert zich tegelijkertijd dat ‘Variant Ressen’ impact heeft voor bewoners van de Ressensestraat en vooral de Hoeksehofstraat: “Die inwoners krijgen te maken met meer verkeer voor de deur. Daarom hebben we onze plannen eerder dit jaar al met hen gedeeld. We zetten ons ervoor in om betrokkenen in dit proces zo vroegtijdig, duidelijk en volledig mogelijk te informeren en goed naar de wensen van omwonenden te luisteren.”

De Nijmeegse wethouder Harriët Tiemens: “Samen met de gemeente Lingewaard hebben we alle mogelijkheden bekeken voor de ontsluiting van dit gebied. Conclusie is dat we niet de financiële middelen hebben voor de aanleg van de Dorpensingel. Het gaat om een begrotingstekort van miljoenen, terwijl er met de Ressense variant een goed alternatief is. De Ressensestraat ligt er al en kan dus veel sneller worden uitgevoerd. Met een betere inrichting kan deze variant op een veilige manier zorgen voor een goede verbinding voor het doorgaande verkeer. Vandaar dat dit ook onze voorkeur heeft.”