Omroep Lingewaard

Persbericht SP: SP kiest voor samenwerken, VVD voor uitsluiten…

Persbericht SP Lingewaard

De VVD heeft de SP uitgesloten voor samenwerking binnen een nieuw Lingewaards bestuur. De SP behaalde opnieuw stemmenwinst en werd opnieuw met 4 zetels de tweede partij van Lingewaard. Door de SP direct uit te sluiten heeft VVD lijsttrekker Helga Witjes haar belofte om voor een coalitie te gaan dat recht doet aan de verkiezingsuitslag gebroken.

Dat belooft wat aldus Carla Claassen, partijleider van de SP. De stabiele tweede partij werd uitgesloten omdat de partij stevig oppositie heeft gevoerd in de afgelopen raadsperiode. Claassen: ‘Wij controleren het college zorgvuldig en wanneer het beleid niet deugt dan benoemen we dat ook en stellen vervolgens verbetervoorstellen voor. Dat wethouders niet zitten te wachten op kritiek, begrijp ik best, maar wij doen datgene waarvoor wij ingehuurd zijn. Het is bizar dat je vervolgens afgerekend wordt op het goed uitvoeren van je taak. Kennelijk moet je als oppositiepartij wegkijken bij slecht beleid om in aanmerking te komen voor coalitiedeelname. Dat gaan wij dus niet doen. Niet het belang van bestuurders maar het belang van de inwoners staat bij ons voorop.’

Zuiver
Claassen wist dat de SP niet bovenaan het lijstje van de VVD stond. De partijen verschillen namelijk van mening op gebied van de zorg, armoedebestrijding en het laten bouwen van betaalbare woningen. Had de VVD wel willen onderhandelen en had dit niet tot overeenstemming geleid, dan had Claassen nog wel begrip gehad voor een coalitie zonder de SP. Aangezien de VVD niet eens bereid is tot onderhandelingen en zich vervolgens beroept op niet bestaande hindernissen is Claassen ontstemd over de handelwijze van de VVD. Claassen: ‘De SP heeft de meeste concrete successen voor de inwoners binnen gehaald, heeft weer meer stemmen gekregen, is de tweede partij en kan op elke portefeuille deskundige bestuurders leveren. Dan zou het zuiver zijn geweest als de VVD op zijn minst de onderhandelingen met de SP was aangegaan.’

Voldoende ervaring
Ook zou de SP nog niet lang genoeg zitting hebben in de raad en te weinig bestuurlijke ervaring. Claassen: ‘Drie van de vier SP raadsleden zitten net zo lang in de gemeenteraad als de VVD raadsleden, hebben ook 4 jaar ervaring en zijn zeer goed geschoold. Daarnaast konden wij een kandidaat wethouder leveren die succesvol heeft gewerkt op een hoger niveau dan het lokale bestuur. De SP heeft daarmee voldoende ervaring en deskundigheid in huis om te besturen.

De SP kiest voor samenwerking in plaats van uitsluiten
In tegenstelling tot de VVD stond de SP wel open voor samenwerking met alle partijen. Claassen: ‘Aan het uitsluiten van partijen doen wij niet mee. Het is teleurstellend dat sommige partijleiders zich laten leiden door rancune, dit getuigt immers van een tekort aan professionaliteit. Het zou om de inhoud en om het belang van de inwoners moeten gaan. Helaas denkt de VVD daar anders over.’

De SP laat zich niet van de wijs brengen
Ondanks de uitsluiting gaat de SP met veel energie opnieuw de oppositie leiden. Claassen: ‘Wij hebben ons bij de uitsluiting in 2014 niet van de wijs laten brengen en veel bereikt voor de inwoners. Ook nu laten we ons niet van de wijs brengen door de uitsluiting en gaan we ons opnieuw voor 100% inzetten voor de inwoners. Ondanks de uitsluiting door de VVD blijft de SP voor samenwerking met alle partijen gaan. Op de SP kunnen de inwoners rekenen, dat was zo en dat blijft zo.’

Dit betreft een persbericht van de SP Lingewaard. De geuite meningen, visies, etc. zijn niet per definitie die van Omroep Lingewaard.