Omroep Lingewaard

Rijnstate geeft voorkeur aan digitale post

ARNHEM – Vanaf vrijdag 15 mei communiceert Rijnstate bij voorkeur digitaal met patiënten. Zeker nu we in tijden van corona steeds meer op afstand met elkaar in contact zijn. Via het patiëntenportaal Mijn Rijnstate kunnen patiënten steeds meer de regie krijgen over hun eigen medische dossier. Daarom vraagt Rijnstate actief aan patiënten of zij ook geen post meer willen ontvangen.

Waarom kiest Rijnstate hiervoor?                                         

‘We sturen nog veel post, maar dat is lang niet altijd meer nodig, Patiënten kunnen bijna alles terugvinden op het patiëntenportaal’, zegt Suzanne Vermeulen, projectleider doorontwikkeling Mijn Rijnstate. Rijnstate streeft ernaar dat zoveel mogelijk mensen de voordelen van Mijn Rijnstate kennen en het daadwerkelijk gaan gebruiken. ‘Inmiddels logt maandelijks al meer dan 50% van onze patiënten met een afspraak in op Mijn Rijnstate. Met deze extra aandacht wordt de drempel naar het daadwerkelijke gebruik hopelijk verlaagd en kan de papieren post achterwege gelaten worden.’

Wat is Mijn Rijnstate?                                                                                                         

Mijn Rijnstate is een beveiligde, online omgeving waarin patiënten hun medische gegevens 24/7 kunnen inzien. Denk aan brieven van een specialist, relevante folders en uitslagen van een onderzoek. Daarnaast kunnen patiënten vooraf vragenlijsten invullen en inzien of er nog een laboratoriumonderzoek gedaan moet worden voor een afspraak. Ook kunnen patiënten via een e-consult vragen stellen aan hun arts of verpleegkundige. Op deze manier krijgt de patiënt steeds meer de regie.

Digitaal contact, juist in deze tijden                                                                       

Rijnstate informeert de patiënt bij voorkeur digitaal via Mijn Rijnstate, zeker nu we in tijden van corona steeds meer op afstand met elkaar in contact zijn. Rijnstate laat weten dat ze begrijpen dat de overgang van post naar digitaal niet voor iedereen eenvoudig is. Daarom vragen ze de patiënten persoonlijk of ze in staat zijn Mijn Rijnstate te gebruiken. Is een patiënt digitaal vaardig, dan staat er een icoon van een laptop bij de persoonsgegevens van de patiënt. Wil de patiënt toch liever post ontvangen, dan staat er een enveloppe. Door het icoon is het voor het ziekenhuis direct zichtbaar welke voorkeur de patiënt heeft. Dit is een vervolgstap van onze digitale strategie om binnen 5 jaar alle zorgtrajecten digitaal te kunnen ondersteunen.

Hoe geeft de patiënt de voorkeur door?                                                                           

Patiënten kunnen op verschillende manieren hun voorkeur doorgeven.

  • Digitaal via Mijn Rijnstate waarop u inlogt met eigen DigiD: www.rijnstate.nl/mijnrijnstate
  • Telefonisch via de helpdesk Mijn Rijnstate: 088 – 005 7988 (ma-vr, 08.30-17 uur)
  • Persoonlijk tijdens de bezoek van het patiënt aan Rijnstate

Als er nog geen icoon bij de persoonsgegevens staat, vraagt Rijnstate zelf ook actief of de patiënt ermee akkoord gaat om geen papieren post meer te ontvangen.